Zelf je bootkap repareren
Resultaat 1–8 van de 14 resultaten wordt getoond
Als je het stiksel van je bootkap versleten is en het laat los dan kun je overwegen dit zelf te doen. Zeilmakers hebben vaak geen tijd zomer’s en dit kan lang gaan duren. je moet het bootdoek er eerst ook afhalen, wegbrengen, ophalen en er weer op doen. Dit kost veel tijd en in klein deel van die tijd heb je het al zelf gefixed.
Heb je geen naaimachine dan is een speedy stitcher handig. Je hoeft dan misschien niet de heel kap eraf te halen en kunt het ter plekke doen. vaak laat de rits los of naden van de kap door dat het stiksel door het zonlicht is vergaan. het is dan ook normaal dat een kap na enkele jaren weer door gestikt moet worden.
Je kunt makkelijk checken of het garen achteruit is gegaan door er met je nagel overheen te krabben, gaat het makkelijk los dan kun je beter gelijk de hele kap doorstikken. Dit wordt met de speedy stitcher wel een flink karwei en hier heb je een goede naaimachine voor nodig. wacht niet tot de naden helemaal van elkaar los laten want dan wordt het veel meer werk.
Bij de meeste kappen gaan de hoezen waar de buizen door zitten het eerst los.
Ramen vervangen
Ruitfolie kan niet langdurig tegen zonlicht en verdroogd, wordt minder soepel en wordt dof en er komen bruine vlekken in waardoor je er niet meer doorheen kunt kijken. doordat het verdroogd zal het folie scheuren waardoor de kap gaat lekken.
Het is goed te doen om zelf een nieuwe ruit in de kap te maken.
De meest gemaakt fout is, is eerst het oude ruit eruit te snijden, dit is niet handig dan ben je de vorm kwijt. plak eerst dubbelzijdig tape over de naden, die naden zijn meestal met twee stiknaden naast elkaar gestikt, zorg dat het raam goed strak en vlak ligt en plak dan het nieuwe raam er overheen, stik dit vast en snij dan pas het oude raam eruit.
Eventueel neem je een iets zwaardere folie dit is iets stabieler maar je moet ook zwaarder stikken.
Ritsen gaan niet eeuwig mee. het helpt wel om ze vet te houden, smeer bijvoorbeeld in met siliconen spray dit vlekt ook niet.
Een kapotte rits zorgt ervoor dat je je bootzeil niet meer dicht kan afsluiten en dus uw boot niet meer kan beschermen tegen regenwater.
Wat er ook vaak gebeurt is dat het lipje niet volledig in het huisje wordt geduwd waardoor de stof ernaast afscheurt, in dat geval moet er een hele nieuwe rits in.
Ritsen worden ook met twee naden naast elkaar gestikt. dit is sterker. Het is raadzaam de rits eerst te plakken met 15mm dubbelzijdig tape, zorg dat er per kant onderling geen verschil in komt anders komt de rits ongelijk uit. werk de rits aan het einde af met een stukje stof zodat de runner er niet afkan.
Er zijn verschillende soorten garens die je kunt gebruiken. Meestal wordt garen gebruikt met een katoenen mantel, katoen zet uit als het nat wordt en maakt het gaatje waterdicht, echter katoen is slecht UV-bestendig en zal sneller verteren dan bonded garen. Tenara garen van goretex is veel duurder,maar zeer goed uv-bestendig en gaat een bootkap levenlang mee maar is niet volledig waterdicht. Is de bootkap al wat ouder neem dan gewoon een wit klosje bonded garen.
Je bootkap is meestal van het garen gestikt met naald dikte NM 110. dit is de dusnte naald die wij bij de speedy stitcher leveren. gebruik dus liever niet de orginele naald die bij de speedy stitcher geleverd wordt, je prikt onnodig grote gaten in je bootzeil.
Biezen zijn de afwerk randjes van de bootkap. deze worden vaak van goedkoop pvc biesband gemaakt maar pvc verdoogd snel en barst open. wij hebben biesband van het zelfde materiaal als je bootkap van gemaakt is en gaat heel veel langer mee. Als de bies los gelaten is staat het alleen slordig, maar het doet niet af aan de sterkte van de sprayhood of bootkap.
Lukt dit niet, heb je geen tijd of zie jet toch niet zitten? wij hebben vaak nog wel ruimte voor een professionele reparatie.